Sporthorloge

Tips voor sporthorloge gebruik

In slechts enkele jaren hebben sporthorloges zich ontwikkeld tot een bijna onvervangbare sportcoach. Een modern sporthorloge is een type smartwatch die kan communiceren met je smartphone. In dit artikel zullen we bekijken hoe je het maximale uit je sporthorloge kunt halen.

#1 motivator

De moderne sporthorloges (of eigenlijk smartwatches) communiceren naadloos met je smartphone zoals de Iphone of een Android telefoon. Dit opent een hele nieuwe wereld van mogelijkheden. Je smartphone is immers de computer die je altijd bij je hebt en het mooie is dat alles helemaal instelbaar is. Zo ook de alarmen die je kunt instellen. Het probleem van (voornemens) om te gaan sporten is namelijk dat je dit vaak vergeet (bewust of onbewust). Het voornemen om voortaan te gaan sporten zit nog niet in je systeem en het is nog geen vast onderdeel van je dagelijkse routine. Een sporthorloge kan je daarbij ondersteunen. Je kunt alarmen instellen die je sporthorloge laten trillen en een bericht laten weergeven dat het tijd is om te gaan sporten. Dit is natuurlijk moeilijk te negeren als je achter de tv zit om je favoriete serie te gaan kijken. Die serie zal nog even op zich moeten laten wachten, tijd om je eerst even in het zweet te werken.

#2 meet je progressie

Sporten heeft natuurlijk veel te maken met beloning en progressie. Met een sporthorloge is het super simpel om je progressie te meten. Je sporthorloge registreert automatisch allerlei parameters waaraan je kunt aflezen of je progressie boekt. Het inzicht dat je progressie maakt werkt motiverend waardoor je zin krijgt om weer te gaan trainen.

Ook geeft dit inzicht of je op de goede manier bezig bent; train je te hard of te soft? Hou je wel voldoende rust?

Een sporthorloge meet je hartslag, de tijdsduur, je intervaltijden en het aantal calorieën wat je verbrand. Ook het aantal afgelegde kilometers worden geregistreerd. De betere sporthorloges doen dit op basis van je GPS locatie. Zo heb je een nauwkeurig inzicht in de afstand die je hebt afgelegd en de snelheden die je daarbij bereikte.

Indien je hartslag hoger is geworden om een bepaalde prestatie te kunnen leveren dan kan dit een teken zijn dat je onvoldoende rust tussen de trainingen hebt gehouden. Maar dit kan ook betekenen dat je gewoon al een zware dag achter de rug hebt. Indien je hier een patroon ingaat zien dan kan het zijn dat je misschien te hard traint of onvoldoende rust neemt. Ook in het geval van uitblijven van progressie kan er sprake zijn van te hard of juist te soft of onvoldoende vaak trainen. Met een sporthorloge kan je hier snel inzicht in krijgen. De software van je sporthorloge en bijhorende App heeft dusdanig veel data (ook van andere sporters) verzameld dat je snel dit inzicht gegeven kan worden. In die zin is een sporthorloge dan ook extreem waardevol en kan het (bijna) een personal coach vervangen.

#3 het maken van doelen

Als je gaat sporten dan doe je dit met een doel. Misschien wil je afvallen, wil je aan je gezondheid werken of je prestaties verbeteren. Wat je doel ook is, je sporthorloge is hierin je coach. Door in je App je doelen te definiëren kan je met je sporthorloge gaan meten of je op schema ligt om je doelen te behalen. Wil je over een jaar de halve marathon kunnen lopen? Dan kan je precies zien of je op schema ligt om dit doel te bereiken. Wil je afvallen? Dan kan je precies of je op schema ligt om je streefgewicht tijdig te bereiken. Uiteraard zal je hierbij wel gebruik moeten maken van een weegschaal.

Je zal uiteindelijk zelf je doel moeten halen en er zelf de inspanning voor moeten leveren. Maar je sporthorloge is hierin je coach en door na te denken over je doelen, en deze vast te leggen, maak je het meetbaar en controleerbaar. Zo voorkom je dat je maar wat aan het doen bent en zodoende de motivatie verliest. Zo lang je een doel voor ogen hebt, heb je iets om naar toe te werken.

#4 Makkelijk mee te nemen

Je hebt natuurlijk ook allemaal Apps voor je telefoon die meten hoe lang je hebt hardgelopen of gefietst en hoe ver. Nadeel hiervan is dat deze niet praktisch zijn om mee te nemen als je gaat hardlopen. Dat is het mooie van een sporthorloge, deze doe je om je pols en je bent klaar om te gaan sporten. Je telefoon kan je gewoon thuis laten. Het meten van je sportieve prestaties gebeurt met je sporthorloge. Indien je sporthorloge voorzien is van GPS dan wordt nauwkeurig gemeten hoever je hebt gelopen of gefietst.

Tegenwoordig is er ook een ruim aanbod van sporthorloge die voorzien zijn van een MP3 speler en bluetooth. Door gebruik te maken van draadloze bluetooth oordopjes kan je onderweg gewoon naar je favoriete muziek luisteren. Helaas is het nog niet mogelijk om te bellen met een sporthorloge. Dit komt omdat er geen SIM kaart in het sporthorloge kan, maar wellicht dat dit in de toekomst nog mogelijk wordt.

#5 Meet je slaap

De betere sporthorloges hebben ook een slaapmonitor functie. Hiermee meet je niet alleen hoelang je slaap maar ook wanneer en hoe vaak je een REM slaap hebt gehad. Door inzicht te krijgen in je slaappatroon kan je hier eventueel op bijsturen. Om je prestaties te verbeteren is een goede nachtrust van wezenlijk belang. Zelfs als je wilt afvallen is het belangrijk om voldoende te slapen. Onvoldoende slaap zorgt voor een verhoogd cortisolniveau waardoor het lichaam vet gaat vasthouden.

Tags

, ,

Over de auteur


admin

admin

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*